26 januari 2010


Tips voor een betere nachtrust [1].

Ooit had ik hevige last van eczeem. 's Nachts verging ik van de jeuk, maar ik mocht niet aan de plekken krabben omdat het dan zou gaan ontsteken, en bovendien werd de jeuk er alleen maar erger van. Daarom dwong ik mezelf op een gegeven moment om zo snel mogelijk in te slapen zodat ik er geen last meer van had. Het eczeem verdween, maar de slaaptrucjes gebruik ik nog altijd.

Wie moeite heeft met inslapen, kan het volgende eens proberen.
Zorg om te beginnen dat je comfortabel ligt, dat het donker en stil is en dat je het niet koud hebt. Doe je ogen dicht en ontspan je aangezichtsspieren. Je kaken mogen op elkaar zitten als dat in jouw slaaphouding niet anders gaat, maar beter is het om je onderkaak iets open te laten zakken terwijl je je lippen wel op elkaar houdt. Ontspan bewust je oogleden. Neem hier een paar seconden de tijd voor, want de spierspanning ebt langzaam weg. Vergewis je ervan dat echt alles aan je gezicht zacht aanvoelt. Laat je oogballen zo ver mogelijk naar onderen zakken. Dit mag een beetje trekken boven in je ogen, bij de spieren waaraan ze vastzitten. Dat bevordert een slaperig gevoel.

Verleg nu de aandacht naar je hersenen. Ook je hersenen zijn spieren en dienen ontspannen te worden. Voel of er spanning is onder je schedel, niet psychisch, maar letterlijk, fysiek. Maak alles zacht boven in je hoofd. Probeer daarbij aan niets te denken. Een goede oefening is om je voor te stellen dat er een stip is in het midden van je hersenen waarop je balanceert, zoals het beeld van een ouderwetse beeldbuis uitfloepte, met een lichtpuntje in het midden van het scherm. Zodra er een gedachte binnenkomt, duw je die zachtjes weg uit je wolk van stilte.

Later meer over ademhaling.

6 opmerkingen:

  1. Zeer veel dank voor deze tip. Ik ga het vanavond meteen proberen.
    Ik heb slechts hopelijk één niet onoverkomelijke aantekening.
    Aan niets denken.
    Dat is nou typisch iets alleen aan mannen voorbehouden.
    Ik kan wel erg goed aan het woord niets denken, of denken dat ik aan niets moet denken.
    Mag dat ook?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alles mag, als het voor jou maar werkt. Maar het komt erop neer dat je je hersenen niet kunt ontspannen, i.e. stilleggen. Dat kun je leren, net als een radslag maken of ondersteboven lezen. Er komen ook stukjes over hoe je je vaardigheden snel en 'op organische wijze' eigen maakt. Organisch leren is iets wat ik zelf verzonnen heb, maar dat wil niet zeggen dat het niet bestaat.
    Slaap zacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi blog, ik ga je in de gaten houden!
    Opmerkingen:
    1) Wat zelf verzonnen is, bestaat harder dan wat iemand anders in z'n hand houdt.
    2) "Dat is nou typisch iets alleen aan mannen voorbehouden." Dat is nou typisch een vrouwen"excuus" voor iets dat ze niet kunnen -en en passant toch nog even subtiel memoreren dat ze daarom juist beter zijn...;-) Enzovoort.

    Ken je die van die collega's die snel weer zouden afspreken? Vast wel, het is een oude... ;-) Druk druk, hyves, facebook en nu ook nog googleblog... Maar de intentie is er!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha, mijn eerste twee reaganten vliegen elkaar al direct in de haren. Dan doe je toch blijkbaar iets goed als blogger.
    Er moet dus een stukje komen over aan niets denken, concludeer ik, en het verschil in mannelijke en vrouwelijke denkwijzen, daar zit een hele serie in. Dank jullie wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, het spel tussen de kip en de haan. Kukeleku en toktoktok. Neemt niet weg dat ik de kunst van het NIETSdenken zeer bewonder, in anderen helaas. Ik leer graag hoe, dus ik ga je lessen volgen.

    In welk liedje memoreert een man die terugkerende vraag: 'Waar denk je aan, ik mis je zo'?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedoel je misschien 'Wat ben je stil, waar denk je aan'? Laat Mij Maar Alleen, Klein Orkest.

    Laat mij uw grote goeroe zijn/
    de and're goeroes/
    zijn te klein
    (Raymond van het Groenewoud)

    BeantwoordenVerwijderen

 
Creative Commons License
Op dit werk is een Creative Commons Licentie van toepassing.